Multipoint Control Unit w skrócie MCU to urządzenie lub oprogramowanie, dzięki któremu są realizowane połączenia wielostronne w klasycznych rozwiązaniach do wideokonferencji. Wykorzystuje proces transcodingu, aby dopasować do siebie otrzymane sygnały audio/wideo i wynikowo utworzyć np. obraz podzielony na 4 części w przypadku wideokonferencji czterostronnej.
Proces transcodingu wymaga bardzo dużej mocy obliczeniowej, aby mógł być wykonany w czasie rzeczywistym i w związku z tym wymaga dedykowanego procesora DSP per 1 uczestnik (tzw. port) lub w przypadku MCU programowych co najmniej 2 vCPU per 1 uczestnik. Im wyższa rozdzielczość połączenia wielostronnego i więcej uczestników w spotkaniu, tym zapotrzebowanie na moc obliczeniową wzrasta, jednocześnie równownolegle wzrasta cena MCU i wymagania dla fizycznej platformy w przypadku programowego MCU (gdzie powstaje ukryty koszt dla kompleksowego rozwiązania).
Tradycyjna architektura wideokonferencyjna oparta o MCU, wywodzi się z czasów, gdzie medium transmisyjnym był ISDN i nie było technicznych możliwości, dla uruchomienia wideokonferencji na szeroką skalę. Technologia ta została zaadaptowana na potrzeby wideokonferencji poprzez Internet, ale jest obarczona szeregiem ograniczeń:
- transcodowanie wprowadza dodatkowe opóźnienia, które mają wpływ na jakość połączeń zwłaszcza w sieciach bez QoS
- wielokrotne kodowanie/dekodowanie nie jest procesem bezstratnym, więc ma przełożenie na obniżenie jakości
- porty HD lub FullHD są kosztowne, więc często trzeba iść na kompromis w postaci niższej jakości, wideokonferencje w jakości UltraHD są poza technicznymi możliwościami obecnych MCU
- rozwiązanie słabo skalowalne, w przypadku MCU fizycznych trzeba dokonywać zakupu „na zapas” bo rozbudowa często wiąże się z wymianą na inne urządzenie, MCU programowe mocno wysycają zasoby, przez co rozbudowa wiąże się często z koniecznością rozbudowy infrastruktury serwerowej
Rozwiązania w nowoczesnej architekturze nie wymagają MCU. Sprawdź jak połączenia wielostronne są realizowane przez TrueConf Server.
Multipoint Control Unit w skrócie MCU to urządzenie lub oprogramowanie, dzięki któremu są realizowane połączenia wielostronne w klasycznych rozwiązaniach do wideokonferencji. Wykorzystuje proces transcodingu, aby dopasować do siebie otrzymane sygnały audio/wideo i wynikowo utworzyć np. obraz podzielony na 4 części w przypadku wideokonferencji czterostronnej.
Proces transcodingu wymaga bardzo dużej mocy obliczeniowej, aby mógł być wykonany w czasie rzeczywistym i w związku z tym wymaga dedykowanego procesora DSP per 1 uczestnik (tzw. port) lub w przypadku MCU programowych co najmniej 2 vCPU per 1 uczestnik. Im wyższa rozdzielczość połączenia wielostronnego i więcej uczestników w spotkaniu, tym zapotrzebowanie na moc obliczeniową wzrasta, jednocześnie równownolegle wzrasta cena MCU i wymagania dla fizycznej platformy w przypadku programowego MCU (gdzie powstaje ukryty koszt dla kompleksowego rozwiązania).
Tradycyjna architektura wideokonferencyjna oparta o MCU, wywodzi się z czasów, gdzie medium transmisyjnym był ISDN i nie było technicznych możliwości, dla uruchomienia wideokonferencji na szeroką skalę. Technologia ta została zaadaptowana na potrzeby wideokonferencji poprzez Internet, ale jest obarczona szeregiem ograniczeń:
- transcodowanie wprowadza dodatkowe opóźnienia, które mają wpływ na jakość połączeń zwłaszcza w sieciach bez QoS
- wielokrotne kodowanie/dekodowanie nie jest procesem bezstratnym, więc ma przełożenie na obniżenie jakości
- porty HD lub FullHD są kosztowne, więc często trzeba iść na kompromis w postaci niższej jakości, wideokonferencje w jakości UltraHD są poza technicznymi możliwościami obecnych MCU
- rozwiązanie słabo skalowalne, w przypadku MCU fizycznych trzeba dokonywać zakupu „na zapas” bo rozbudowa często wiąże się z wymianą na inne urządzenie, MCU programowe mocno wysycają zasoby, przez co rozbudowa wiąże się często z koniecznością rozbudowy infrastruktury serwerowej
Przeanalizujmy przykład połączenia czterech terminali wideo w jednej wideokonferencji z wykorzystaniem MCU.
1. Obraz jest rejestrowany przez kamery w każdej z 4 lokalizacji.
2. Następnie obraz jest kodowany (kompresowany, aby oszczędzić łącza transmisyjne) i przesyłany do MCU.
3. Tu następuje dekodowanie (rozkompresowanie) i scalenie otrzymanych sygnałów.
4. Aby scalenie mogło być przeprowadzone najpierw występuje transcoding (przeskalowanie otrzymanych sygnałów do pożądanej rozdzielczości i ilości klatek na sekundę)
5. Ponowne zakodowanie sygnałów i odesłanie do terminali wideo, gdzie następuje ostateczne dekodowanie.
Przeanalizujmy przykład połączenia czterech terminali wideo w jednej wideokonferencji z bez MCU, z wykorzystaniem TrueConf Server.
1. Obraz jest rejestrowany przez kamery w każdej z 4 lokalizacji.
2. Następnie obraz jest kodowany unikalnym, wielowarstwowym kodekiem z rozszerzeniem SVC i przesyłany do TrueConf Server.
3. TrueConf Server w czasie rzeczywistym przesyła zwrotnie do uczestników tyle strumieni ilu jest uczestników w spotkaniu, wyseparowując z otrzymanych strumieni odpowiednią jakość wideo dla każdego z uczestników niezależnie (na zasadzie eliminacji nadmiarowych warstw). Zajętość zasobów dla tego inteligentnego procesu rutowania sygnałów audio/wideo jest znikoma.
4. Na stacjach końcowych następuje jednokrotne dekodowanie otrzymanych sygnałów.