Wideokonferencje interaktywna komunikacja multimedialna, realizowana zazwyczaj za pomocą komputerów desktopowych, polegająca na przesyłaniu z dużą prędkością obrazu oraz dźwięku w czasie rzeczywistym pomiędzy odległymi lokalizacjami. Osoby posiadające sprzęt umożliwiający wykorzystywanie wideokonferencji mogą między sobą rozmawiać i jednocześnie widzieć się nawzajem.
źródło: Wikipedia
Spotkać się można z różnorodną terminologią odnoszącą się do tego samego zagadnienia: wideokonferencje, videokonferencje, video-konferencje, videoconference, videoconferencing.
Wideokonferencje mają silne uzasadnienie:
- Obraz jest w stanie zastąpić tysiąc słów, a obraz wideo jest w stanie przekazać wszystko czego doświadczamy w spotkaniach osobistych: emocje, gesty, mimikę.
- 65% wiadomości odbieramy z przekazu niewerbalnego, podczas gdy tylko 7% stanowi treść naszych słów
- Jedna czwarta ludzkiej kory mózgowej jest dedykowana dla wizji
Wideokonferencje – rodzaje:
Wideokonferencje telepresence (teleobecność) – wymaga budowy dedykowanych sal do wideokonferencji, najpełniej odwzorowuje osobiste spotkanie, rozwiązanie wielomonitorowe, każda strona w wideokonferencji jest widoczna na oddzielnym monitorze w naturalnej wielości rozmiarach
Wideokonferencje grupowe z sal konferencyjnych – wymaga wyposażenia sal konferencyjnych w dedykowane urządzenia (wideoterminale) podłączane do jednego lub dwóch telewizorów/projektorów, na jednym ekranie widzimy wszystkich uczestników wideokonferencji na drugim prezentacje, w przypadku rozwiązania jednomonitorowego na tym samy ekranie widzimy uczestników i prezentacje
Wideokonferencje personalne – wymaga zainstalowania aplikacji do wideokonferencji, która pozwala na wideo rozmowy z poziomu komputera lub urządzenia mobilnego: tabletu, smartfonu.
Wideokonferencje – korzyści biznesowe:
- Redukcja koniczności podróży związanych z cyklicznymi, rutynowymi spotkaniami
- Zmniejszenie kosztów operacyjnych, poprzez redukcję kosztów związnych z delegacjami: kosztami biletów, utrzymania i obsługą floty samochodowej, wypłatą diet, organizacją zaplecza socjalnego: posiłkami, noclegami itp.
- Wzrost efektywności pracy. Możemy spotykać się częściej, o dowolnej porze, w większym gronie. Łatwiej zaplanować i zorganizować tego typu spotkania.
- Optymalizacja czasu pracy, minimalizacja nieobecności w pracy najlepiej opłacanej kadry zarządzającej i specjalistów, godzinne spotkanie zajmuje godzinę, nie cały dzień.
- Przyśpieszenie procesów decyzyjnych i akceptacji nowych projektów. Zaangażowanie osób z odległych lokalizacji, jednoczesne omówienie projektów w wielu lokalizacjach, współdzielenie i bieżąca analiza danych wyświetlanych jako składnik przekazu.
- Zwiększenie przepływu informacji, szybsza reakcja na problemy, sytuacje kryzysowe, szybsza reakcja na zmienne warunki otoczenia rynkowego.
- Lepiej wyszkolony personel mniejszym nakładem czasu i kosztów.
- Dostęp do wiedzy specjalistów – konsultacje, porady, diagnozy, opinii.
- Stworzenie bazy wiedzy. Możliwość nagrania przekazu i udostępnienie „w czasie rzeczywistym” wybranym użytkownikom lub zarchiwizowanie i udostępnienie „na życzenie.
- Wideo transmisje „ na żywo” dla użytkowników Internetu z ważnych wydarzeń z życia firmy np. walnego zebrania akcjonariuszy, komunikatów zarządu, obwieszczeń.
Wideokonferencje – Przykładowe obszary zastosowania:
- Narady, zebrania, spotkanie grup roboczych
- Realizacja wspólnych projektów
- Spotkania z kontrahentami (klienci, dostawcy)
- Zdalne szkolenia prowadzone z jednego miejsca dla wszystkich oddziałów
- Zdalne rozmowy kwalifikacyjne i rekrutacja
- Dostęp do specjalistów z centrali dla klientów z oddziałów
- Spotkania z telepracownikami i pracownikami mobilnymi
- Kontrola jakości produktów w oddalonych zakładach produkcyjnych